25.8.2008

Mene pois pois, Me ei tarvitse asiakas enään!

Monen asiakkaan mielessä harhaluulona on se, että tuoppia jossa on vielä juotavaa jäljellä niin sitä ei saa ottaa henkilökunnan puolesta pois. Tämä harhaluulo EI PIDÄ paikkaansa! Jos asiakkaan käyttäytyminen täyttää poiston edellytykset niin samalla myöskin loppuu anniskelu vaikka kesken tuopin. Ravintola myöskin saa valita asiakkaansa kunhan se ei täytä syrjinnän tunnusmerkistöä. Toiseksi henkilökunta myöskin tekee sen arvion siitä kenelle tarjoillaan ja kenelle ei. Jos sinulle ei anniskella tai sinulta evätään pääsy anniskelu alueelle on se sellainen päätös mikä ei muutu vaikka kuinka vänkäisit. Silloin kun ravintolan sulkemisaika niin ravintola salin tulee olla tyhjä sillä minuutilla eikä asiakkaalla ole enään siinä vaiheessa oikeutta nauttia alkoholia ravintolan tiloissa joten ne lasit viedään pois ja teidät heivataan ulos halusitte tai ette. Ravintola EI myöskään saa ottaa uusia asiakkaita enään valomerkin jälkeen! Sitten loppuun vielä lakipykälät niille jotka eivät muuten usko:

Laki majoitus- ja ravitsemistoiminnasta 28.4.2006/308

3§
Ravitsemisliikkeen aukioloaika

Ravitsemisliikkeen saa avata aikaisintaan kello 5 ja sen saa pitää auki kello 2:een. Jos ravitsemisliikkeessä anniskellaan alkoholijuomia (anniskelupaikka) ja alkoholijuomien anniskelu on määrätty päättymään anniskelupaikassa tai sen osastossa aikaisemmin kuin kello 1.30, anniskelupaikka tai sen osasto on suljettava viimeistään puoli tuntia anniskeluajan päättymisen jälkeen.

Anniskelupaikan saa pitää auki kello 2:n ja 4:n välisenä aikana, jos anniskelupaikan anniskeluaikaa on jatkettu kello 1.30:n jälkeen siitä erikseen annettujen säännösten mukaisesti. Anniskelupaikka on tällöin suljettava viimeistään puoli tuntia anniskeluajan päättymisen jälkeen.

Uusia asiakkaita saa vastaanottaa ravitsemisliikkeeseen viimeistään puoli tuntia ennen säädettyä sulkemisaikaa.

5§
Asiakasvalintaoikeus ja järjestyksen turvaaminen

Majoitus- ja ravitsemistoiminnan harjoittajalla ja liikkeen henkilökunnalla on oikeus evätä asiakkaaksi pyrkivältä pääsy liikkeeseen, jos siihen on järjestyksenpidon tai liikkeen toiminta-ajatuksen vuoksi perusteltu syy. Toiminnanharjoittajalla ja liikkeen henkilökunnalla on myös oikeus kieltäytyä tarjoilemasta asiakkaalle ruokaa tai juomaa ja tarvittaessa poistaa asiakas liikkeestä, jos hän häiritsee muita asiakkaita tai muutoin aiheuttaa häiriötä liikkeessä tai ei täytä liikkeeseen asetettuja asiakkaaksi pääsyn edellytyksiä. Syrjinnän kiellosta säädetään yhdenvertaisuuslain (21/2004) 6 §:ssä.


Alkoholilaki 8.12.1994/1143


23 § (30.8.2002/764)
Anniskelupaikan järjestys

Päihtynyttä ei saa päästää anniskelupaikkaan. Asiakas, joka käyttäytyy häiritsevästi tai jonka päihtymys on selvästi havaittavissa, on poistettava anniskelupaikasta.

Anniskeltu alkoholijuoma on nautittava anniskelualueella. Anniskellun tai anniskelua varten ravintolaan toimitetun alkoholijuoman vähittäismyynti tai muu pois kuljettaminen anniskelupaikasta on kielletty.

24 §
Anniskelukiellot

Alkoholijuomaa ei saa anniskella:

1) kahdeksaatoista vuotta nuoremmalle;

2) häiritsevästi käyttäytyvälle tai selvästi päihtyneelle; tai

3) jos on aihetta olettaa alkoholijuoman väärinkäyttöä.

Vähintään 1,2 ja enintään 2,8 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävää juomaa ei saa anniskella henkilölle, joka on kahdeksaatoista vuotta nuorempi. (30.5.1997/486)

Ei kommentteja: