11.9.2007

Neuvoja ja ohjeita?

Monesti asiakkaat kuvittelavat, että he pystyvät hoitamaan minun työni paremmin. Monet kerrat olen kuullut kuinka se ja se olisi pitänyt poistaa ravintolasta. Ongelmaksi vain muodostuu se kun ei ole poistoon perustetta. Esimerkiksi jos joku kiertää pöydästä tuppautumassa seuraan ja huomautan hänelle asiasta hän siirtyy yksin istumaan niin en vaan enään voi poistaa häntä, koska poistolle ei enään ole perustetta. Sitten tullaan urputtamaan kuinka se olisi pitänyt poistaa johon yleensä vastaan kysymyksellä, että mikä teidän mielestänne olisi poiston peruste yleensä juttu jää siihen. Huvittava esimerkki viimeviikonlopulta eräs herra pyysi minua poistamaan erään harmittoman mieleltäänjärkkyneen henkilön huomautin tälle henkilölle josko hän menisi istumaan omaan pöytäänsä ja näin tapahtui. Eiköhän sekunin päästä tämä postoa pyytänyt huuda perään, että se olisi pitänyt poistaa johon totesin hieman ääntä korottaen, että minä olen se joka päättää kuka poistetaan ja kuka ei. No hetkeä myöhemmin jouduin poistamaan tämän besserwisserin muiden asiakkaiden häiritsemisen takia.
Loppukevennykseski vielä: Nuori ja ison egon omaava kyyppari huikkaa tiskiltä että portsari hei tää yks pitäis poistaa. Katsoin kenestä oli kyse ja totesin mielessäni että poistoon löytyy peruste. Mutta kysäisin tätltä kyypparilta poiston perustetta en saanut vastausta vaan hän kääntyi ympäri ja jatkoi hommiaan. Ei ilmeisesti sopinut hänen egoonsa keskustella tälläisistä asioista portsarin kanssa hänhän kuitenkin on kyyppäri yhtä pykälää meitä korkeammalla.

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Tuo jälkimmäinen kohtaus oli sinänsä mielenkiintoinen, koska sitä kuvittelee ravintolan henkilökunnan aina olevan yhtäköyttä-yhdistyksen jäseniä. Näemmä kulissien takana (tai tässä tapauksessa ihan näyttämöllä) tapahtuu kaikenlaista.

Sami Rautiainen kirjoitti...

Kai poistit henkilön ja keskustelit tämän baarimikon kanssa ravintolan suljettua, että mitä tapahtui?

Jotta:
a) Yleisön silmiin olette samaa tiimiä. Vaikka tulisi yksi väärä valinta, ei sitä pidä toisen kolleegan kritisoiman. Yksi asiakas ei maailmaa kaada, mutta järjestyksen auktoriteetin kyseenalaistaminen kyllä.

Itse baarin takana en kyseenalaistaisi asiakkaiden edessä toisen kolleegan sanaa. (Kolleegat on aina samaa tiimiä ja täten aina samanarvoisia, mutta vaikkei sitä laskettaisi, en silti baarimikkona keljuilisi sille, joka on tositilanteessa se ainoa joka minut nopeasti pelastaa.)

Tiimi on ulos yhtä, ja ongelmat hoidetaan suljettujen ovien takana.

Turvallisuuden tekijä kirjoitti...

Tässä kyseisessä tapauksessa tosiaankin kysyin vain poiston perusteen ja kun sitä ei tullut niin jätin asian omaan arvoonsa. Kyseessä olevalla henkilöllö on sen verran suuri ego jotta en viitsinyt enään palata aiheeseen enään jälkeenpäin, koska se olisi ollut kuin olisi lyönyt päätä tiiliseinään.