24.1.2007

Koulutuksesta ja työehtosopimuksesta

Tällä hetkellä suoritan vartijan ammattitutkintoa, koska koen että se antaa lisää valmiuksia toimia kentällä. Koulutuksessa saa laaja-alaisen katsauksen alaan. Esimerkiksi minulle ennen tätä koulusta meilkenpä täysin tuntematon turvallisuustekniikka osio opetti minulle monia uusia asioita joista on varmasti paljon hyötyä kentällä. Seuraava askel koulutuksen tiellä on luultavammin turvallisuusvalvojan erikosammattitutkinto.
Asia mitä haluaisin hiukan kritisoida tässä ammattitutkinto asiassa laadunvarmistuskeskus ALVAR. Olen näyttökokeissa huomannut jo suorittaessani 40t+60t kursseja että näyttöjen laatu/vaikeusaste heittelevät hyvinkin paljon. On ihan hyvä että laadunvarmistus on keskitetty yhteen paikkaan mutta onko tarkoituksen mukaista että näyttöjen taso heittelee niinkin paljon kuin se on heitellyt niissä näytöissä mihin minä olen osallistunut. Välillä on ollut todella helppoja ja taas välillä aivan älyttömän vaikeita näyttöjä. Mielestäni laadunvarmistukseen kuuluu myöskin se että varmistetaan että näytöt ovat tasoltaan suhteessa toisiinsa eikä pääse syntymään suuria heittoja.
Vartiointialan työehtosopimukseen tulee uudistuksia 01.02.2007 alkean. Näistä uudistuksista ehkä tärkeimpiä ovat 40 € kolutuslisä sekä palvelusajan siirtyminen työnantajalta toiselle 01.02.2007 jälkeen tehdystä työstä jos työsopimus kestää vahintään puolivuotta. Tuli myöskin prosentti yksikön suuruinen yleispalkankorotus. Tämä on hyvä alku ajatellen tulevia työehtosopimus neuvotteluja silmälläpitäen jotka ovat vuonna 2008.

Ei kommentteja: