30.1.2007

Turvallisuus näkökohta

Avataanpa tämä yksinkertaisen esimerkin kautta. Yritys oy:n johto päättää lisätä yrityksen turvallisuutta entisestään otetaan vartioimisliikkeeltä x rikosilmoitinjärjestelmän lisäksi aulavastaanottoon vartija. Tämän vartijan tehtäväksi on määritelty kulunvalvonta eli vieraiden vastaanotto ja heidän ohajaaminen oikeaan paikkaan Yritys oy:ssä. Vartijan ohjeistuksen yhteydessä on talon henkilökunnan kanssa sovittu, että vieraat tulee ilmoittaa etukäteen aulaan sähköpostilla tai jollain muulla tavalla, koska tämä nopeuttaa asiakaspalvelua sekä lisää Yritys oy:n turvallisuutta. Ennakkoon ilmoittamattomat vieraat on sovittu varmistettavaksi puhelimitsi henkilöltä jota Herra x on tulossa tapaamaan
90 prosenttia työntekijöistä noudattavat tätä ohjetta mutta 10 prosenttia. Tämä 10 prosenttia työntekijöistä aiheuttaa omalla ajattelemattomuudella/laiskuudella hyvin paljon vaivaa kyseistä aulaa hoitavalle vartijalle sekä turvallisuusriskin Yritys oy:lle. Kun heille yrittä sitten kauniisti huomauttaa asiasta niin vastaukseski yleensä tulee että ei mulla ole aikaa tollaseen turhanpäiväiseen ja/tai aikaa vievään turhuuteen. Mikä kumma siinä muka niin paljon aikaa vie kun siihen esim. sähköpostiin ei tarvita mitään muuta kuin kuka, kenelle, missä ja milloin.

Ei kommentteja: